Den nuværende arbejdsmiljøorganisation for perioden 1. marts 2024 til 28. februar 2027 består af følgende niveauer:
Se medlemmer, referater mm. for LAMU på Institut for Klinisk Medicin.
APV afholdes på AU hvert tredje år.
APV-undersøgelsen blev gennemført i perioden 28. februar - 11. marts 2022.
APV’en indeholder spørgsmål til både det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. Den psykiske del af spørgeskemaet er anonym.
Læs mere om APV på Health og AU.
Medlemmer af IKM APV-følgegruppe:
Jørgen Frøkiær
Malene Hvid
Per Højgaard Christensen
Ellen Hollands Steffensen
Tina Bach Aaen
Institut for Klinisk Medicin har udarbejdet APV-handleplaner for:
APV-handleplanerne findes på APV-portalen (klik på det røde felt til højre).
På hjemmesiden om beredskab findes information om det samlede beredskab på AU. Siden indeholder relevant information, herunder instrukser, om alarmering, brand, ulykke, amokhandlinger, evakuering og it-nedbrud mm.
Læs mere på au.dk/beredskab
Når Arbejdstilsynet kommer på besøg, vil de gerne afholde et møde med en ledelsesrepræsentant og en medarbejderrepræsentant, som optimalt begge er en del af arbejdsmiljøorganisationen. Derefter vil de gå rundt på afdelingen med repræsentanterne og spørge ind til de ting, der er relevante for dem. De vil også tale med medarbejdere.
Se mere om tilsynsbesøg på Når Arbejdstilsynet kommer på besøg (au.dk), hvor du også finder denne vejledning.
Institut for Klinisk Medicin (IKM) tilbyder AU-ansatte på IKM uden regionsansættelse et førstehjælpskursus (Hjerte-Lunge-Redning) for at give AU-ansatte samme tilbud som ikke-sundhedsfaglige AUH-ansatte.
Kurset vil give dig indsigt i gældende retningslinjer og vil blive efterfulgt af færdighedstræning og feedback.
Kurset vil bestå af:
Den teoretiske del formidles som auditorie undervisning og varer ca. 45 min. Derefter bliver kursisterne opdelt i 2 hold og får 45 min. færdighedstræning med tilhørende feedback.
I efteråret 2024 udbyder IKM følgende kurser:
Tirsdag d. 29. oktober 2024 kl. 8-10 eller 12.30 - 14.30
Kurset afholdes i lokale F390-105, F303
Tilmelding: https://events.au.dk/hjerte-lunge-redning29oktober2024
Tirsdag d. 26. november 2024 kl. 8-10 eller 12.30 - 14.30
Kurset afholdes i lokale F390-105, F303
Tilmelding: https://events.au.dk/hjerte-lunge-redning26november2024
Onsdag d. 11. december 2024 kl. 8-10 (This course is in English)
Kurset afholdes i lokale F390-105, F303
Tilmelding: https://events.au.dk/hjerte-lunge-redning11december2024kl800-1000
Onsdag den 11. december 2024 kl 12.30 - 14.30
Kurset afholdes i F291-105, F 206
Tilmelding: https://events.au.dk/hjerte-lunge-redning11december2024kl1230-1430
Bindende tilmelding:
Bemærk at der ved udeblivelse kan opkræves et no-show-gebyr på 350 kr.
Gentagelse af kurset må tidligst ske 3 år efter.
Alt arbejde med GMO organismer skal anmeldes til Arbejdstilsynet. Anmeldelsen består af:
Hvis der allerede er en rumtilladelse, skal der kun søges en projektanmeldelse.
Projekthaveren skal efterfølgende arkivere diverse tilladelser, så de kan fremvises, hvis Arbejdstilsynet skulle ønske at de dem ved tilsynsbesøg.
Bekendtgørelse om genteknologi og arbejdsmiljø
Skemaer til anmeldelse af genteknologi
Kontaktpersoner vedr. GMO-laboratorier:
Beatrice Tscherning-Olesen, beatrice@clin.au.dk
Per Højgaard Christensen, phc@clin.au.dk
På Health er der defineret en graviditetspolitik for at sikre et trygt og sikkert arbejdsmiljø for gravide.
Har I brug for rådgivning om klassificering og mærkning af farlige stoffer, biosikring, arbejde med kræftfremkaldende stoffer, Atex APV, mm., kan I kontakte Healths Kemikaliekonsulent.
Har I brug for rådgivning om forsendelse af farlig gods, herunder biologisk stof på tøris på fly eller et IATA kursus, kan I kontakte Sikkerhedsrådgiverenheden.
Har I brug for rådgivning eller hjælp til konkrete problemer vedrørende fysisk arbejdsmiljø; f.eks. ergonomi eller indeklima, kan I kontakte en af de autoriserede rådgivere som AU har indgået samarbejdsaftale med.
I skal som enhed (afdeling eller center) selv afholde alle udgifter til brug af en rådgiver. I kan læse mere om AU’s samarbejdspartnere vedrørende arbejdsmiljørådgivning.
I også velkomne til at kontakt HE’s arbejdsmiljøfaglige kontaktperson Christoffer Madsen Raben, cra@au.dk, tlf. 3018 3166 for en afklaring af jeres behov for evt. ekstern rådgivning.
Guide til risikovurdering (overordnet guide og ramme for risikovurdering på AU)
Skema til risikovurdering på HE (anvendes efter behov)
Kemisk risikovurdering, se også Kiros
Forebyg og håndter stress - for ledere, medarbejdere og AMO på AU indeholder information om forebyggelse og håndtering af stress inkl. en stress-test og forskellige værktøjer.
Graduate School of Health giver ph.d.-studerende og vejledere information til forebyggelse og håndtering af stress på hjemmesiden Preventing and managing stress.
Samarbejdsaftale mellem Region Midtjylland og Health, Aarhus Universitet
Fakultetets arbejdsmiljøudvalg (FAMU) har udarbejdet retningslinjer for vaccinationer for ansatte på Health vedr. Hepatitis A, Hepatitis B og Tetanus (stivkrampe).