Vil du være professor på Institut for Klinisk Medicin?

Som professor publicerer du forskningsartikler af høj international standard i de bedste og mest anerkendte tidsskrifter inden for dit fagområde. Du er en stærk forsker og en internationalt orienteret, erfaren forskningsleder, der kan sikre et godt forskningsmiljø, hvor du leder og inspirerer næste generation. Ph.d.-vejledning og undervisningsmæssige ledelsesopgaver indgår.

Hvordan bliver du professor?
De fleste professorer på Institut for Klinisk Medicin (IKM) har selv skabt deres professorat betalt af eksterne, såkaldt øremærkede midler. Det sker altid i tæt samarbejde med en ansættende leder.
Nogle professorer på IKM er blevet ansat, fordi de har søgt en opslået stilling.

Se ledige stillinger på Institut for Klinisk Medicins medarbejderportal.

Før du går videre - er forudsætningerne på plads?

• Ja, jeg har fundet en ansættende leder på IKM, som jeg kan referere til i det daglige (faglig sparring, hjælp til at søge fonde, MUS-samtaler etc.) og som bakker op om min ansættelse som professor – det kan fx være en anden professor, en ledende professor eller en lærestolsprofessor.
  • Ja, der er ekstern finansiering til min løn fra fondsmidler eller fra min hospitalsafdeling/mit center.

Du/din leder skal finde i gennemsnit 880.000 kr. om året (AU’s 2024-tal – med forbehold for lønforhandling) til et fuldtidslektorat – minimum 3 og helst 5 år (dette fordi du kun kan forlænges max to gange som tidsbegrænset professor).
Nogle professorer er på deltid, fx én dag om ugen (kostpris cirka 175.000 kr. om året) og de øvrige 4 dage i en klinisk ansættelse. Vær opmærksom på, at én dag om ugen (20 % ansættelse) er den lavest accepterede ansættelsesgrad i de akademiske stillinger.

Lever du op til de formelle krav?

• Ja, jeg har i høj grad en selvstændig forskningsprofil af høj international kvalitet og en velunderbygget forskningsplan og rigtig gode internationale samarbejder. Jeg har i høj grad erfaring med at lede forskningsprojekter og -grupper
  • Jeg har en god track-record med at søge forskningsmidler til mig selv og min forskningsgruppe
  • Ja, jeg har i høj grad erfaring med undervisning på bachelor-, kandidat og evt. ph.d.- og efter-/videreuddannelsesniveau
  • Ja, jeg har afsluttet mindst et (gerne flere) veloverstået ph.d.-hovedvejlederskab
  • Ja, jeg har gennemført kurser i universitetspædagogik eller noget tilsvarende

Læs sammen med din leder de konkrete kriterier for at blive professor ved Health.

Hvordan kommer du videre?
Når du og din leder sammen kan vinge ovenstående af, skal din leder kontakte sekretariatet på IKM, som herefter vil:

• udstyre ansættende leder med de skabeloner, der skal udfyldes til en forhåndsscreening på et af IKM’s månedlige rekrutteringsmøder med institutledelsen og fakultetets prodekan for forskning
  • orientere ansættende leder om tidsplanen, herunder bedømmelsesprocessen, som du, jf. de almindelige principper om integritet og armslængde, ikke er med til at planlægge
  • sørge for at bedømmelses- og ansættelsessagen går sin gang på IKM og i HR – herunder indhente nødvendige økonomigodkendelser.

Hvornår kan du starte i jobbet?
Regn med, at det tager 6 måneder (nogle gange mere) at blive professor fra din leder kontakter sekretariatet, til du kan starte.