Adjunktvejledere

Som adjunkt på IKM skal du finde to vejledere

Adjunkt er en karrierestilling, der skal lede frem mod et lektorat. Som kommende adjunkt skal du derfor finde to vejledere, der kan hjælpe dig med at opnå den progression, der er nødvendig for at blive klar til lektorbedømmelse på de max fire år, der er til rådighed.

Gældende fra august 2024 skal du finde to IKM-ansatte kolleger på minimum lektor eller klinisk lektor-niveau, der vil påtage sig rollerne som henholdsvis

  • Forskningsvejleder
  • Pædagogisk-didaktisk vejleder

Erfaringen viser, at man i adjunktrollen er stærkt afhængig af at have nogen, der tager hånd om én. Både i forhold til at sikre fremdrift og i forhold til de vanskeligheder, du uundgåeligt møder, når du fx søger eksterne fondsmidler eller skal udvikle dig i en rollen som medlem af en gruppe og som ny underviser/vejleder.

Med to vejledere er du mindre sårbar, hvis din ene vejleder skifter job, går på barsel eller af andre årsager bliver helt eller delvist utilgængelig. 

Ansættende leder (MUS-leder) kan varetage én af de to vejlederroller og skal, hvis du kommer udefra og ansættes via åbent opslag, finde dine vejledere. Er du intern ansøger, eller er ansættelsen øremærket, forventer vi, at du selv bidrager til at finde de rette.

Opgaven forpligter – tilsagnet er skriftligt 

De to adjunktvejledere skal give skriftligt tilsagn om, at de har sat sig ind i og forstået opgaverne, som de er beskrevet herunder.

Det skriftlige tilsagn skal sendes til viceinstitutleder for uddannelse, som godkender aftalen skriftligt.

Vær opmærksom på, at bedømmelses- og ansættelsesprocessen først kan sættes i gang, når det skriftlige tilsagn er fremsendt, og aftalen er godkendt.


Forskningsvejleders ansvar

Opgaven for forskningsvejleder er at stå til rådighed med sparring vedrørende forskningsrettede aktiviteter, fx

  • Bidrage til, at adjunktens forskningsprojekter er i fremdrift (adjunkter skal udføre selvstændig forskning og ikke kun bidrage til andres forskning, jf. kravene til adjunktansættelse på Health)
  • Bidrage til, at adjunkten finder og får søgt de rette eksterne fondsmidler – evt. med hjælp fra Forskningsstøtteenheden, der også stiller en række selvhjælpsværktøjer til rådighed
  • Bidrage til, at adjunkten finder sig fagligt og personligt til rette i sin forskningsgruppe
  • Bidrage til, at adjunkten får løst eventuelle problemer i relation til forskningsopgaverne
  • Være der i tilfælde af konflikter og krisesituationer

Omfang og tidspunkter for sparring aftales mellem adjunkt og forskningsfaglig vejleder ved adjunkturets start.

Læg jer fast på et format og en frekvens, der kan tilpasses de situationer, hvor sparring er særlig påkrævet, men sørg også for at have faste status-aftaler i kalenderen. Det er adjunktens ansvar at få lavet de faste aftaler og opsøge muligheden for ekstra sparring ved akut behov.

Se også CED’s hjemmeside Guide til adjunktvejledning


Pædagogisk-didaktisk vejleders ansvar

Opgaven for pædagogisk-didaktisk vejleder er at stå til rådighed med sparring vedrørende undervisnings- og uddannelses-rettede aktiviteter, fx

  • Tilse, at adjunkten kommer i gang med universitetspædagogikum
  • Sparre og give feedback på konkrete undervisnings- og uddannelses-opgaver efter nærmere aftale (det kan fx være feedback på holdundervisning, forelæsning, vejledning, eksamen, kursusudvikling og evaluering)
  • Bidrage til, at adjunkten tilknyttes det relevante kollegiale undervisningsfællesskab
  • Udfærdige en skriftlig vurdering af adjunktens undervisningsmæssige kvalifikationer senest 3 måneder inden ansættelsens ophør, jf. Stillingsstrukturen (§2.1 A). Vurderingen skal være på engelsk, så adjunkten kan bruge den i sit videre ansættelsesforløb som lektor. Vurderingen skal kun afleveres til adjunkten.   
  • Være der i tilfælde af konflikter eller krisesituationer

Omfang og tidspunkter for sparring aftales mellem adjunkt og pædagogisk-didaktisk vejleder ved adjunkturets start.

Læg jer fast på et format og en frekvens, der kan tilpasses de situationer, hvor sparring er særlig påkrævet, men sørg også for at have faste status-aftaler i kalenderen. Det er adjunktens ansvar at få lavet de faste aftaler og opsøge muligheden for ekstra sparring ved akut behov.

Se også CED’s hjemmeside Guide til adjunktvejledning
 

Hvis en adjunktvejleder må udskiftes

Hvis en vejleder ikke længere er til rådighed – siger op, går på pension eller ikke kan løfte opgaven – skal der findes en ny, med mindre gode grunde taler imod. Ved eventuelle ændringer skal viceinstitutleder for uddannelse have besked. Viceinstitutleder kan også kontaktes, hvis der er problemer med at finde en god løsning.

Kontaktperson

Anders Bonde Jensen

Professor, viceinstitutleder for uddannelse