Vejledning

Inspiration til hvordan konkret vejledning kan gives til de studerende undervejs i klinikforløbene.

Vejledning via BOGERD-princippet

B: Background

Nuværende kompetencer afdækkes både af den uddannelsessøgende selv og underviser.

O: Opportunity

Find læringssituationen og afdæk hvilke muligheder, der er for at udbygge den uddannelsessøgendes færdigheder.

G: Goal

Bestem det endelige læringsmål for denne læringssituation. Det er vigtigt, at læringsmålet passer til tidligere erfaringer og færdigheder, og at det foreligger, før læringssituationen begynder, således at det kan evalueres efterfølgende.

E: Evaluation

Aftal hvad evalueringen skal omhandle, samt hvornår og hvordan evalueringen skal finde sted.

R: Rescue

Aftal på forhånd en redningsplan, således at den uddannelsessøgende kan få underviseren til at overtage situationen, hvis han/hun er kommet uden for egne kompetencer.

D: Deal

Det er vigtig, at begge partner er enige om hele processen. Den uddannelsessøgende bør derfor slutte af med verbalt at opsummere hvert trin af BOGERD i den givne situation, inden læringssituationen begynder.

Gennemførelse af en præ- og post test

Kursuslederprofessor på Familie-Samfundsblokken Ulla Breth Knudsen beskriver, at en afdeling kan udlevere en MCQ-test på fx 30 spørgsmål til de studerende på introduktionsdagen. Spørgsmålene skal få de studerende til at fokuserer på hvilke patienttyper afdelingen har og vigtige fokusområder indenfor specialet.

De studerende får samme test til slut i klinikopholdet, hvorved de kan se hvad de har lært, samt svarene kan drøftes med den kliniske lektor til yderligere læring.

Den svære samtale

Arbejdsgruppen mener, at der på hver afdeling bør være en helt konkret holdning til, om og hvordan de studerende må deltage i svære samtaler.

Studenterne er kommende læger, og de tilhører teamet i klinikopholdet - altså kan de uden problemer deltage i de svære samtaler hele vejen hvad enten der er tale om en sygeplejerske, en stud.med eller en sygepleje-studerende.