Simulations- og færdighedstræning

Simulations-/færdighedstræning kan med fordel indgå i studenterundervisningen/eftermiddagsundervisningen. Brugen af simulations-/færdighedstræning bør ledsages af supervision for at give reelt udbytte. Foregår i varierende omfang på forskellige afdelinger og i MidtSim. 

Simulations- og færdighedstræning på Kirurgisk afdeling, Regionshospitalet Viborg

Klinisk lektor Charlotte Green Carlsen forklarer hvordan simulation/færdighedstræning indgår på afdelingen som led i det generelle klinikforløb:

"I forbindelse med introduktionsdagen har studenterne et suturkursus med fantomer på ca. 1 times varighed, således at alle har prøvet at suturere under supervision og vejledning. Ved introduktionen gives ligeledes instruktion i laparoskopi og endoskopisimulator, som kan anvendes under opholdet på afdelingen. Basale færdigheder kan trænes løbende, og der er lagt programmer ind til dette. Simulatorerne er fysisk placeret ved operationsgangen, så muligheden for supervision foreligger.

Efter 1 uge på afdelingen er der arrangeret ”grisekursus”, hvor studenterne i hold af 2-3 personer træner færdigheder på en bedøvet gris. Der trænes instrumentkendskab og håndtering, åbne/lukke abdomen, sutur, fjernelse af milt og galdeblære, palpation af forskellige intra- og retroperitoneale organer, tarmanastomose, brug af stapler, sutur i dybden og hæmostase. Kurset varer en dag og er superviseret af lektorer og yngre læger." 

Arbejdsgruppen anbetaler

Arbejdsgruppen anbefaler:

  • At lade to studenter deltage samtidig (dyade-træning). Det kan være gavnligt at tilvejebringe en samling af typiske ”akut-cases”, som kan anvendes til indbyrdes undervisning i tilfælde af lav aktivitet.
  • At hver afdeling laver en liste over ”vagtopgaver”, som kan flyttes fra forvagt til studenten, i hvert fald at studenten får mulighed for at udføre opgaven under supervision af forvag/bagvagt. Det kunne være kateter og venflon anlæggelse, osv.