Simulations-/færdighedstræning kan med fordel indgå i studenterundervisningen/eftermiddagsundervisningen. Brugen af simulations-/færdighedstræning bør ledsages af supervision for at give reelt udbytte. Foregår i varierende omfang på forskellige afdelinger og i MidtSim.
Klinisk lektor Charlotte Green Carlsen forklarer hvordan simulation/færdighedstræning indgår på afdelingen som led i det generelle klinikforløb:
"I forbindelse med introduktionsdagen har studenterne et suturkursus med fantomer på ca. 1 times varighed, således at alle har prøvet at suturere under supervision og vejledning. Ved introduktionen gives ligeledes instruktion i laparoskopi og endoskopisimulator, som kan anvendes under opholdet på afdelingen. Basale færdigheder kan trænes løbende, og der er lagt programmer ind til dette. Simulatorerne er fysisk placeret ved operationsgangen, så muligheden for supervision foreligger.
Efter 1 uge på afdelingen er der arrangeret ”grisekursus”, hvor studenterne i hold af 2-3 personer træner færdigheder på en bedøvet gris. Der trænes instrumentkendskab og håndtering, åbne/lukke abdomen, sutur, fjernelse af milt og galdeblære, palpation af forskellige intra- og retroperitoneale organer, tarmanastomose, brug af stapler, sutur i dybden og hæmostase. Kurset varer en dag og er superviseret af lektorer og yngre læger."
Arbejdsgruppen anbefaler: