Klinisk lærestolsprofessor træder tilbage for at gøre plads til ny pædiatrisk cheflæge

I forbindelse med, at AUH har ansat Charlotte Rittig som ny cheflæge på afdelingen for Børn og Unge har Søren Rittig valgt at træde tilbage som klinisk lærestolsprofessor for det pædiatriske område.

Søren Rittig har siden 2012 været klinisk lærestolsprofessor, men træder nu tilbage fra posten. Foto: Foto: Ninette Zacho Bradsted

Søren Rittig, der i 12 år har været klinisk lærestolsprofessor for det pædiatriske område, har valgt at fratræde stillingen. Det sker i forbindelse med, at Aarhus Universitetshospital har valgt at ansætte hans ægtefælle, Charlotte Rittig, som ny cheflæge på afdelingen for Børn og Unge.

Søren Rittig vil fortsat være en del af afdelingen som klinisk professor. Samtidig vil han varetage funktionen som programchef for det kommende Børne- og Ungehospital på AUH.

Som klinisk lærestolsprofessor har han været en af de ledende kræfter for afdelingen, der med hans store bidrag har løftet afdelingens internationale forskningsprofil.

Om sin beslutning om at fratræde stillingen som lærestolsprofessor udtaler Søren Rittig:

” I forbindelse med rekrutteringsprocessen til en ny cheflæge i afdelingen, blev det tydeligt for mig, at hvis det endte med, at Charlotte kom i spil til cheflægestillingen på AUH, ville det være nødvendigt, at jeg trådte tilbage fra mit job som lærestolsprofessor, da det ikke er holdbart, at et ægtepar udgør en del af afdelingsledelsen. Derfor har jeg valgt at træde tilbage fra min stilling som lærestolsprofessor og ser nu frem til at fokusere på forskningen inden for pædiatrisk nefrologi som klinisk professor og stadig være med til at understøtte det gode forskningsmiljø i afdelingen.”

Charlotte Rittig overtager posten som cheflæge på afdelingen per 1. december. Ledelsen på Institut for Klinisk Medicin og AUH’s hospitalsledelse vil nu i samarbejde indlede en proces for hurtigst muligt at finde en konstitueret forskningsleder for pædiatrien og vil melde ud om dette snarest muligt.