Fun facts om fakultetet: Nebengeschæft

Om dagen går de rundt i kittel, holder forelæsninger, passer patienter eller eksperimenterer i laboratoriet. Men når de har fri fra universitetet, laver de noget helt, helt andet. Du kender dem som respekterede forskere og fremragende undervisere, men vidste du, at…

Bjarke Baisner i front som forsansger i coverbandet Queen Machine
Foto: ThinkAlike

… ph.d.-studerende Bjarke Baisner ofte skifter kitlen ud med spandex og giver den som Freddie Mercury?

Han er forsanger i tribute-bandet Queen Machine, der har spillet hundredvis af koncerter på store scener både herhjemme og i udlandet. Queen Machine og Bjarke Baisner debuterede d. 15. maj 2009 til en fest i kemisk kantine, og siden er det gået derudad. Han kunne faktisk leve af musikken – hvis ikke det var fordi, han skulle passe sit arbejde som ph.d.-studerende på IKM og kræftlæge på AUH.

… en af de førende coronaeksperter blev smittet med skrivetrang?

I en alder af 46 år besluttede professor i infektionssygdomme Lars Østergaard sig for, at han ville skrive en skønlitterær bog, inden han fyldte 50. Han havde godt nok aldrig skrevet en før og dårligt nok læst en. Men han gjorde det! I 2013 udkom den 267 sider lange spændingsromanen ”I lære som Gud”, der kan lånes på et bibliotek nær dig.

… det sejlede for Claus Olesen, inden han gik i havn på Biomedicin?

Det er faktisk lidt af en underdrivelse. Olesen har været på sejlsportslandsholdet, og star, soling og drage er blot nogle af de bådtyper, han mestrer. Claus Olesen har vundet bronzemedalje ved VM i 2012 og deltaget ved OL både i 2004 i Athen og i 2012 i London. Og så var han en del af Jesper Banks – altså the Jesper Bank - besætning under America’s Cup i begyndelsen af 00’erne.