”Det er vigtigt for mig, at mit projekt kan hjælpe patienter direkte”

Kan en kugledyne hjælpe mennesker med depression til bedre søvn? Det undersøgte Sanne Toft Kristiansen i sin erhvervs-ph.d., som blev til i samarbejde med den danske virksomhed Protac A/S. Få hendes historie i det næste afsnit af vores serie om eksternt samarbejde på Health.

Da Sanne Toft Kristiansen arbejdede som sygeplejerske i psykiatrien, gjorde hun en observation. Mange af de patienter, hun tilså på sine nattevagter, efterspurgte en specifik kugledyne at sove med. Dette gjaldt på tværs af patienternes diagnoser og indlæggelsesårsager. De mente selv, at dynen hjalp dem til en bedre søvn.

Her blev Sanne Toft Kristiansens nysgerrighed vakt. Hun vidste, at kugledynen var udviklet af den danske producent Protac A/S, som blev grundlagt af en gruppe ergoterapeuter med specifik erfaring fra psykiatrien. Men om dynen egentlig havde en målbar effekt, var der ikke meget viden om.

Skrev ph.d.-protokollen på barselsorlov

Det eneste studie, som Sanne Toft Kristiansen kunne finde frem til, var foretaget på børn og unge med diagnosticeret ADHD. Studiet viste, at patientgruppen faktisk faldt hurtigere i søvn og havde færre natlige opvågninger, når de sov med kugledynen. Det motiverede Sanne Toft Kristiansen til at undersøge, om en lignende effekt kunne findes hos depressive mennesker – en gruppe som hendes faglige interesse havde kredset om i flere år.

For hvis det var tilfældet, mente hun nemlig, at potentialet kunne være enormt stort, da søvnproblemer er tæt forbundet til depression hos langt de fleste patienter.

Faktisk var Sanne Toft Kristiansen så motiveret, at hun skrev et udkast til en ph.d.-protokol, mens hun var på barselsorlov. Hun fandt hurtigt opbakning til projektet fra både en professor i psykiatri, en lektor i sygepleje – og ikke mindst fra virksomheden selv, der hurtigt meldte sig klar til at samarbejde om et erhvervs-ph.d.-projekt.

Se videoen, hvor Sanne Toft Kristiansen fortæller om sin oplevelse med at skrive erhvervs-ph.d.

Overvejer du at skrive en erhvervs-ph.d.?

Hvis du selv går med tanker om at skrive en erhvervs-ph.d. og starte et forskningsprojekt med en privat virksomhed eller en anden type af eksternt samarbejde, så tag fat i AU's Technology Transfer Office (TTO).

TTO kan hjælpe dig med alt fra samarbejdskontrakter til patentering. Læs mere på TTO's hjemmeside.

Ph.d. Sanne Toft Kristiansen​​​​​​​
Aarhus Universitet, Institut for Klinisk Medicin